Символічно, в останній день весни нарешті стартував Чемпіонат України з картингу. Його прийняв Картодром «Чайка», на який з'їхалося майже сім десятків учасників. Втішно, що більшість із них були шкільного віку. При цьому боротьба на трасі часом розгорталася зовсім не дитяча!
Незважаючи на всі випробування й горе, що випали на долю українців, вони знаходять у собі сили проводити змагання всеукраїнського рівня в найрізноманітніших спортивних дисциплінах. Із минулого року було відновлено й Чемпіонат України з картингу.
Новий початок
Після традиційно першої у картинговому сезоні «Київської весни», про яку ми вже писали (ПОСИЛАННЯ), настала черга розіграшу найвищих національних титулів у картингу.
Як уже зазначалося, потішило те, що наймасовішими й найбільш заповненими виявилися дитячі та юнацькі класи.
Із 68 учасників 1-го етапу Чемпіонату України з картингу переважну більшість становили дітлахи та підлітки.
Етап проводився у шести класах. Для кожного з них, як зазвичай, він складався з чотирьох абсолютно рівноцінних Фіналів. Старт першого Фіналу визначала кваліфікація, а стартова решітка кожного наступного формувалася за результатами фінішу попереднього.
За перемогу нараховується 25 очок, за 2-ге місце – 20, за 3-тє – 18, за 4-те – 16, за 5-те – 13 і так далі «мінус 1» аж до одного залікового бала за 18-те місце.
Результат етапу визначається сумою очок, набраних пілотами у всіх чотирьох Фіналах. Цікаво, що у разі рівності «на фініші» вирішальним стає не результат останнього заїзду, як це зазвичай буває, а кваліфікація.
Іншими словами, швидкість у її чистому вигляді — що, по-своєму, і оригінально, і справедливо з пуристської точки зору.
Наймолодші класи виявилися не лише найчисельнішими, а й переповненими боротьбою та пристрастями — часом зовсім не дитячими. Але на те він й автоспорт.
Карт, як і будь-який інший, значно більший спортивний автомобіль, не розрізняє ані віку, ані статі пілота за кермом. (Вибачте, але модних нині фемінітивів ми не станемо вживати).
До речі, дівчаток на змаганнях було майже 10% від загальної кількості учасників — точніше, шестеро. Саме між ними й було розіграно окремий приз. При цьому він призначений не для того, щоб видокремити «слабку» стать, а навпаки — щоб популяризувати картинг і автоспорт серед представниць прекрасної половини людства.
Обидва дні боротьба майже в усіх класах точилася на всіх рівнях — від призових місць, до глибини пелотонів. Зрозуміло, що висвітлити це повністю практично неможливо. Але спробуємо бодай коротко зупинитися на лідерах! Як завжди – усе по порядку.
Серед наймолодших…
Наймолодший із класів — Comer Micro, у якому можуть виступати діти віком від 4 до 7 років. Пелотон цього класу налічував десятьох зовсім юних учасників із середнім віком 6 років. І вже серед цих дітлахів 1-й етап Чемпіонату України з картингу виявився напрочуд інтригуючим, а однією з головних дійових осіб стала саме дівчинка — Аліса Дзюба.
Як і більшості її суперників, їй 6 років, і картингом вона займається другий рік.
Спочатку Аліса здобуває "поул", а згодом досить упевнено перемагає в обох суботніх Фіналах. (В обидва дні зазвичай проводили по два Фінали).
Позаду Дзюби в суботу за інші «призові» місця не на жарт зійшлися Платон Авраменко та Артем Ляшок.
У першому Фіналі Артем зумів випередити Авраменка на останньому колі й фінішував 2-м.
У другому Платон також після напруженої боротьби — «віддає борг» супернику. А в неділю події стають ще більш інтригуючим.
Ранковий Фінал Алісі відверто не вдається — вона фінішує лише 5-ю. Тим часом, знову не без боротьби, перемагає Авраменко, а Ляшок стає третім, поступившись ще й Нікітє Скузу.
У вирішальному фіналі Дзюба проривається нагору і на останніх колах починає тиснути на Авраменка, який лідирує від старту.
Але, як юна гонщиця не намагалася, оборона суперника — подекуди доволі жорстка — встояла.
Позаду них наймолодший представник української гоночної династії Скузов знову випереджає Ляшока і фінішує третім. Завдяки перемозі у вирішальному Фіналі Авраменко здобуває загальну перемогу на всьому етапі.
Він зібрав суму в 88 очок, випередивши Дзюбу лише на 4 бали.
Хоча Ляшок знову поступився Скузу в останньому Фіналі, завдяки вдалій суботі йому вдалося зібрати 72 очки та стати бронзовим призером 1-го етапу Чемпіонату України з картингу в класі Comer Micro.
А ось для Нікіти, який у неділю посів 2-ге та 3-тє місця, навпаки, стала вирішальною вкрай невдала субота.
Протягом обох заїздів його неодноразово «крутило» на трасі й у підсумку із 62 очками він посів лише перше місце поза подіумом.
Стільки ж балів набрав і Матвій Куранов, на рахунку якого одразу три четверті місця.
Але, як уже було сказано, згідно з правилами, у таких випадках головним мірилом стає кваліфікація. А на ній Нікіта показав 2-й час проти 5-го в Матвія. Відповідно, у підсумкових протоколах Скуз розмістився на один рядок вище.
Щоправда, тут є один нюанс: як ми вже згадували у матеріалі про "Київську Весну", у наймолодшому класі нагороди отримують абсолютно всі учасники, а не лише призова трійка!
Тим не менш, можна не сумніватися: для кожного з них головна мета — це все ж таки подіум і його вершина. У двох класах вище виявилося ще більше і учасників, і інтриги, і боротьби між ними — зокрема й за призові місця!
…але зовсім не по-дитячому!
І в класі 60 Baby, і в 60 Mini, у межах 1-го етапу Чемпіонату України з картингу змагалися по 17 пілотів. У першому з них беруть участь діти віком від 6 до 9 років, а в другому, старшому, — від 8 до 13.
У класі 60 Baby до впевненої перемоги впевнено прямував Микола Чернишов, який здобув перемоги в обох суботніх фіналах. Більш того — він виграв і перший недільний фінал. Але саме тут починаються проблеми: у ситуацію втручається завжди пильний Техком.
Річ у тім, що в картингу технічні комісари перевіряють техніку учасників, причому поглиблено, — не лише після завершення змаганнь, а й під час гоночних сесій! І саме під час такої перевірки вони виявили те, що їм "не сподобалось", що й призвело до анулювання недільної перемоги Чернишова.
Вона «автоматом» переходить до Максима Тараненка, який фінішував другим після боротьби разом з кількома суперниками. Iнші Фінали він завершив на другому та третьому місцях. Настає вирішальний момент.
У заключному Фіналі верх бере саме Тараненко, тоді як Чернишов фінішує лише третім, поступившись ще й Ернесту Митрохіну.
Таким чином, на рахунку Тараненка опиняються вагомі 88 очок проти 68 у Чернишова. Микола ж у підсумку випереджає Митрохіна всього на три очки й саме він замкнув подіум 1-го етапу Чемпіонату України з картингу в класі 60 Baby.
Ба більше, тих самих трьох очок до подіуму не вистачило Максиму Олещуку. У його активі четвертий результат у першому фіналі та «успадковане» друге місце в тому доленосному недільному ранковому фіналі.
Цікаво, що й позаду Олещука і боротьба на трасі і її результати виявились досить щільними.
Так, 5-м етап завершив Максим Таран — син українського кільцевика Павла Тарана.
Після 3-го та 5-го результатів у суботу йому не вдався той самий, багато в чому фатальний, перший недільний Фінал.
У підсумку Таран молодший зібрав 55 балів, випередивши лише на один "пункт" Станіслава Шутовського, який «вистрілив» другим місцем у другому Фіналі.
Найцікавіше, що схожі перипетії розгорталися і в класі Mini 60.
Тут субота видалася особливо насиченою для Івана Луговського. Замість старту з 3-го місця згідно з кваліфікацією, ще до старту першого Фіналу Іван заїжджає в зону механіків зі спущеним заднім колесом. Після цього він повертається в гонку не просто останнім, а, як то кажуть, «із гандикапом».
Тим не менш, Луговський не здається і після численних обгонів фінішує 6-м. І це, нагадаємо, у заїзді, де стартувало 17 пілотів!!!
У другому Фіналі він стрімко піднімається на 2-ге місце, але після щільної боротьби одразу з кількома суперниками все ж поступається їм і опускається на 4-е місце.
Тим часом в обох заїздах упевнено перемагає Акім Скуба, який стартував із "поулу", тоді як другим і третім обидва рази фінішують Дмитро Легкобит та Микита Захарченко. Однак у неділю ситуація для обох дещо змінюється, а головним чинником цих змін стає саме Луговський.
Після запеклої боротьби, що розгорталася протягом обох недільних Фіналах, саме Луговський здобуває перемогу в кожному з них. При цьому, попри відчайдушний опір Легкобита, другим обидва рази фінішує Скуба.
Однак, незважаючи на всі ці зусилля, складна субота позначилася на підсумковому результаті Луговського.
Він зібрав 79 очок проти 90 у Скуби, який і очолив подіум 1-го етапу Чемпіонату України з картингу у класі 60 Mini. При цьому Легкобит поступився у підсумку Луговському лише 3 очками, тоді як першим поза подіумом став Микита Захарченко.
До двох третіх місць у суботу, у неділю він додав пару 4-х, зібравши у підсумку 68 очок.
Найцікавіше, що й наступний, уже юніорський клас, теж подарував не менше інтриги та боротьби, ніж діти.
Незважаючи на всі «терни»
У класі OK‒N Junior змагаються пілоти віком від 12 до 14 років. Цього разу, як і «мікрики», він зібрав десятьох учасників. І тут однією з головних дійових осіб також стала дівчина — Єва Авдєєва.
У першому Фіналі попри чималий тиск із боку Назара Степанова Єва здобуває перемогу. Позаду них також усе було більш ніж щільно. «Найкращим серед решти» вранці став Захар Сліпченко, який фінішував третім, випередивши Єгора Кейдуна, Святослава Оніщенка та Гордія Музиченка.
Однак через "збитий" у боротьбі передній "відбійник" Кейдун отримує 5 секунд штрафу, що відкидає його разом з 4-го на 8-е місце.
У другому Фіналі ситуація повторюється і топ-3 йде дуже щільно. Більше того, цього разу Степанов випереджає Єву, але тут усе розгортається за сценарієм, гідним справжнього спортивного трилера!
На карті Назара виникає технічна проблема, і він різко сповільнюється, піднімаючи вгору руку, тим самим сигналізуючи суперникам позаду про несправність.
Авдєєва встигає зреагувати й об'їжджає лідера, але Святослав Оніщенко, який буквально слідував у неї на задньому відбійнику, не встигає зреагувати й на повній швидкості влітає в карт Степанова! На щастя, в цій досить жорсткій аварії постраждало лише «залізо», проте одразу двоє більш ніж реальних претендентів на перемогу сходять — принаймні - в цьому заїзді. Але й неділя в цьому класі виявляється не менш спекотною.
У першому фіналі, попри опір суперників, перемагає Єгор Кейдун.
Після напруженої боротьби одразу між чотирма пілотами другим фінішує Захар Сліпченко, випереджаючи Авдєєву, Степанова та Архіпа Мазепу.
Однак Захар отримує 5-секунний штраф за обгін під жовтими прапорами, який відкидає його з 2-го до 5-го місця. А це означає втрату таких надзвичайно важливих залікових балів. Проте останній фінал виявляється ще драматичнішим! У боротьбі за перемогу знову сходяться Авдєєва та Степанов і цього разу все завершується аварією!
Під час спроби обгону карт Єви заднім колесом налітає на карт Назара, який обороняється. Ба більше, колесо чіпляє руку суперника! Над трасою з'являються червоні прапори виїжджає «Швидка допомога»! На щастя, все обійшлося лише забоями, але продовжити гонку два головні претенденти на перемогу вже не змогли.
На щастя, і цього разу все обійшлося лише забоями, але продовжити гонку два головні претенденти на перемогу вже не змогли.
Рестарт цього Фіналу було дано пізніше, причому, згідно з правилами, він враховував позиції пілотів за коло до зупинки заїзду червоними прапорами.
Цього разу Кейдун упевнено відірвався від суперників які залишилися в строю. За ним фінішували Сліпченко, Вадим Онищенко та Мазепа. І саме ця "вікторія" стає вирішальною.
Незважаючи на лише 8-й результат через пеналізацію в першому Фіналі, дві перемоги та друге місце приносять Єгору Кейдуну 81 очко загалом і, разом із ними вершину подіуму в OK‒N Junior.
Аналогічно, попри схід в останньому Фіналі, Єва Авдєєва стає другою, поступившись 11-ма очками Єгору. У свою чергу, вона випередила лише на два бала Захара Сліпченка, який замкнув цей подіум.
Позаду подіумних місць у свого роду боротьбі за право бути «кращим серед інших» ситуація в цьому класі також була доволі щільною.
Переможцем цієї боротьби став Архіп Мазепа, який набрав 56 очок, випередивши лише на один «пункт» Гордія Музиченка та на 5 Святослава Оніщенка.
Лише за три очки від Святослава й лише 7-м закінчує Назар Степанов, у свою чергу випередивши на 4 бали Вадима Онищенка. (Тут треба уточнити, що Вадим та Святослав не є ані братами, ані родичами, а іхні прізвища пусть лише одною літерою «і», але відрізняються).
Нагадування про …
Два старших класи виявилися і найменш наповненими, а також із меншою кількістю інтриг і перепетій на трасі. У класі ОК, де змагаться починають з 14 років, цього разу не знайшлося рівних Марії Кравченко.
Спочатку з перевагою майже в одну секунду — що для картингу дуже багато — вона здобуває "поул", а потім стає єдиною на цьому етапі, хто зміг заробити 100% результат!
Кравченко більш ніж упевнено перемагає в усіх чотирьох Фіналах, і, за словами самих її суперників, щоразу «їде в крапку». Водночас для 17-річної Марії, яка займається картингом із п’ятирічного віку, цей етап по-своєму став свого роду випробуванням з іншого погляду.
Справа в тому, що на превеликий жаль два роки тому на війні, захищаючи Україну, загинув її батько — Михайло Кравченко.
До повномасштабного вторгнення він зробив чимало для українського картингу: багато років виконуючи обов’язки директора змагань, а також був організатором Кубка України з картингу.
На вшанування його пам’яті організатори Чемпіонату України з картингу цього року заснували спеціальний «Кубок за волю до перемоги» імені Михайла Кравченка.
Символічно, що першим, хто його отримав, стала також дівчинка — Агнія Дещенко. Ця гонка для неї не склалася з самого початку, і в підсумку Агнія фінішувала останньою в класі 60 Mini.
Повертаючись до самого класу ОК, компанію Марії на подіумі склали Тимур Гаріян та Олексій Хань. На рахунку Тимура — два треті місця у суботу та два других у неділю, що принесло йому 76 очок — на 8 більше, ніж у Ханя…
У найстаршому класі KZ-2, де можна стартувати з 15 років, теж зібралося семеро учасників. На відміну від ОК, боротьба тут, включно з позицією лідера, розгорталася протягом обох днів.
Якщо не брати до уваги перший недільний Фінал, в усіх інших заїздах, хай і не без опору суперників, перемогу здобував Владислав Іванченко.
Син багаторазового чемпіона України з картингу Олександра Іванченка лише один раз фінішував другим і в підсумку набрав майже можливий максимум у 95 балів.
Єдиний, хто зміг випередити Владислава, став Олександр Дерюга, якому в свою чергу обидва дні відчайдушно чинив опір ще й Владислав Осінний.
Саме він став найкращим у кваліфікації, однак у суботу обидва рази поступався Іванченку з Дерюгою, стаючи 3-м. При цьому в другому Фіналі Владислав отримав 5 секунд штрафу за фальстарт, утім, не вплинув на результат заїзду.
А от у неділю вранці Осінний знову отримує 5 секундний штраф, цього разу за збитий "обтікач", який відкидає його з другого місця на четверте. Проте друге місце в останньому Фіналі допомагає Осінному.
З 72 очками він стає бронзовим призером класу KZ-2, тоді як Олександр Дерюга із 83 балами посідає друге місце за підсумками етапу.
У новому "жіночому заліку", який враховує не лише абсолютний результат у класі, а й інші чинники, зокрема кількість учасників, перемогу здобуває Аліса Дзюба.
Другою стає Єва Авдєєва, а третьою — Марія Кравченко, яка хоч і впевнено перемогла у своєму класі, проте мала значно менше прямих опонентів на трасі, ніж інші дівчата.
***
Наступний етап Чемпіонату України з картингу відбудеться на початку липня і пройде вже на картодромі в Полтаві. Тим часом організатор змагань — "СТК ТЕМП" — висловлює окрему подяку ДП "Авто-Київ", ТМ "Castrol Ukraine" та АЗС Marshal. А ми доєднуємся до нього.
Адже в цей зовсім непростий, а якщо сказати точніше — безпрецедентний для сучасної історії України час, - вони знайшли можливість підтримати український картинг.
Вочевiдь, що ці партнери українського картингу розуміють: йдеться про дітей, які є майбутнім українського автоспорту. А майбутнє просто не настане, якщо не розвивати цю дисципліну вже зараз.
Ну а наповненість дитячих класів не може не тішити, особливо в такий складний час! Все буде Україна!
В'ячеслав Щербина
Фото Andrey «Martinslide» Martin та Сергій Жиріхін